FACEBOOK and BLOG



CCTV

FOLLOW and DASHBOARD

WELCOME TO MY BLOG

EXCHANGE LINK

YOUTUBE PLAYER

Tahniah Pandelela Rinong

Silent Readers
10 AUGUST 2012


Tahniah!
Pandelela Rinong Pamg Joheng



 Nama manja: Nonong
Tarikh Lahir: 02 Mac 1993
Bangsa: Bidayuh
Agama: Kristian
Asal: Kampung Jugan, Bau
Tempat tinggal: Taman Samarex, Kota Samarahan
Tinggi: 159 cm
Berat: 109 kg

     Pandelela Rinong mencatat sejarah apabila menjadi wanita pertama Malaysia memenangi pingat di temasya Sukan Olimpik setelah merangkul pingat gangsa dalam acara 10m platform wanita. Pandelela Rinong yang memungut 359.20 mata telah menghancurkan harapan Australia untuk memenangi pingat perak dan gangsa dalam acara tersebut manakala emas dipertahankan oleh Juara Olimpik lepas Chen Ruolin dari China.
     Pandelela Rinong yang mencatat sejarah sebagai pembawa bendera wanita pertama Malaysia di temasya Olimpik menepati ramalam kedudukan pingat setelah persembahan cemerlangnya di pusingan kelayakkan dan jatuh ke kedudukan ke-5 di pusingan separuh akhir. Pada saingan akhir terjunan pertama, Pandelela Rinong agak mengusarkan apabila sekadar memungut 58 mata, namun beliau bangkit dengan terjunan-terjunan sempurna selepas itu bagi menempatkan diri sebagai penerjun 10m platform ke-3 terbaik di dunia.
    Kemenangan pingat gangsa tersebut Pandelela Rinong melayakkan dirinya untuk menerima RM100000 daripada Skim Hadiah Kemenangan Sukan (SHAKAM) dan menerima pencen RM2000 sepanjang hayat.


Dont forget to comment and like . Thank you .

0 0 Little Secrets:

Post a Comment

Hye . Thanks for reading . Leave your comment here . Thank you . ツ